Jun 112015
 

(Info) Kesilapan Pengantin Islam Semasa Majlis Perkahwinan

Soalan ini ada ditanyakan kepada Ustaz Azhar Idrus berkenaan tentang kesilapan pengantin yang beragama Islam semasa dalam majlis perkahwinan.

Mungkin ramai yang terlepas pandang kesalahan yang dikongsikan ini sehingga majlis tersebut menimbulkan perkara-perkara yang kurang sesuai bagi yang beragama Islam.

Soalan:

Tolong terangkan apakah perkara yang DIBENARKAN dan yang DILARANG di dalam adat PERKAHWINAN orang Melayu seperti: 

– bersanding,

– makan beradab,

– sirih junjung,

– tepung tawar,

– berinai,

Ustaz Azhar Idrus menjawab:

Di antara adat-adat di dalam perkahwinan orang Melayu adalah:

Bersanding

Yang salahnya itu apabila pengantin PEREMPUAN

– dedah aurat,

– pakaian ketat,

– tabarruj dalam solekan dan perhiasan,

– bermegah-megah, dan

– sanggup tinggal solat kerana takut makeup hilang bila wuduk padahal TINGGAL SOLAT 1 WAKTU waktu akan DISEKSA 6000 TAHUN dalam API NERAKA.

Kalau dah nak bersanding sangat, biarlah serba SEDERHANA dan disaksikan oleh golongan WANITA dan ahli KELUARGA sahaja dan JANGAN sampai MELANGGAR BATAS SYARAK.

* Kalau dulu pengantin perempuan disolek “mak andam” tapi sekarang disolek “maknyah andam”!

Ini HARAM sebab dia adalah LELAKI, cuma lenggang-lenggoknya saja nampak lembut.

Makan beradab

*Makan beradab tak ada masalah kerana bukan sebab hendak menunjuk-nunjuk, cuma pasangan pengantin hanya duduk makan bersama keluarga dan tetamu.

Sirih junjung

* Sirih junjung ini adalah adat agama HINDU, TIDAK DIBENARKAN kecuali pengantin memang JENIS MAKAN SIREH.

* Tabur beras kunyit ini juga asalnya ADAT ORANG HINDU dan ianya adalah MEMBAZIR kecuali pengantin itu adalah PENGANTIN AYAM.

* Pasang api lilin juga adat agama lain termasuk agama HINDU dan MAJUSI. Boleh guna api lilin jika lampu rumah padam.

Tepung tawar,

* Tepung tawar adalah MEMBAZIR, kan lebih baik guna tepung tu buat CEKODOK bagi makan pada pengantin!

* Renjis air mawar boleh kerana BERTUJUAN untuk WANGIAN tapi jika pengantin JENIS TAK SOLAT jangan guna air mawar tapi renjis guna AIR LONGKANG!

LIHAT JUGA:  (Gambar) Rupa Ustaz Azhar Idrus Masa Muda

* Bersilat depan pengantin boleh, tapi kalau pengantin JENIS TAK SOLAT jangan bersilat tapi KASI dia “flying kick” terus!

Berinai

* Berinai dijari adalah HARAM bagi lelaki kerana inai jari ini adalah hiasan WANITA SAHAJA.

– Ada yang kata boleh sebab bagi alasan kahwin.

– Baik, kalau begitu pengantin lelaki bolehlah pakai bra sebab kahwin punya pasal !

Bagi perempuan pula, janganlah pakai INAI LEBIH² sampai dah buat ukiran bermacam-macam corak seperti TATU PULAK.

Berlebih-lebihan juga HARAM hukumnya lebih-lebih lagi kalau nak menunjuk-nunjuk.

Adat batal air sembahyang

* Adat batal air sembahyang – Tahun 80an cium tangan, 90an cium pipi, tapi DAH ADA sekarang yang cium MULUT terus depan tok IMAM dah jadi macam orang KRISTIAN.

Jangan jadi melampau-lampau macam ni. Cara mudah nak batal air sembahyang ialah kentut saja depan tok imam. Batal jugak air sembahyang. Kikikiki…

* Pakai baju gaun labuh ada 2 orang budak pegang di belakang, dan ada juga yang lempar bunga untuk orang ramai sambut; ini dah ikut adat orang KRISTIAN. Jadi, jangan kita berlebih-lebihan dalam majlis perkahwinan.

* Tinggallah adat-adat yang BID’AH dan kembali kepada SUNNAH. Itulah lebih kurang untuk panduan kita bersama.

Jika nak ikut silakan, kalau tak nak ikutpun tak kesah cuma kita KENA INGAT kita kena JAWAB soalan-soalan dalam KUBUR nanti..

Ada satu lagi bagi yang bakal berkahwin, jika hari perkahwinan si suami membenarkan isterinya memakai TUDUNG letak di DALAM BAJU, maka SUAMI itu telah menanggung DOSA si isteri, dan suami dikira DAYUS kerana menampakkan bentuk tubuh si isteri.

Pemakaian tudung sebegini adalah menjadi kebiasaan WANITA pada AKHIR ZAMAN.

Marilah sama-sama meminta bakal isteri memakai tudung yang ikut syariat. ..

_ _ _ _

Semoga bermanfaat. Boleh kongsikan untuk kebaikan bersama :)

(Visited 418 times, 2 visits today)

LIKE KAMI DI FACEBOOK