Feb 102015
 

(Gambar) Kesan Buruk Memakai Fake Braces Yang Agak Ngeri

Zaman sekaarang ini, terdapat banyak produk palsu yang dikatakan boleh menambahkan kecantikan seseorang. Namun agak bahaya jika ianya mendatangkan kesan buruk. Salah satu alat palsu tersebut ialah fake braces.

Fake braces ini dikatakan mampu membuatkan penampilan seseorang menjadi lebih nerd. Namun tidak berfungsi seperti braces sebenar. Tapi ada juga fake braces yang berfungsi braces sebenar yang mana akan menyusun gigi menjadi cantik. Harganya pula jauh lebih murah berbanding rawatan braces yang sebenar di klinik pergigian yang diiktiraf.

Dikatakan harganya lebih murah kerana terdapat penjimatan dari segi fasiliti(yang tidak sempurna), tiada khidmat doktor gigi berpengalaman dan lain-lain lagi. Pemasangan pula dilakukan oleh penjual itu sendiri mengikut manual yang diberikan.

Bahagian Kesihatan Pergigian KKM melaui facebook mereka telah berkongsi satu gambar yang agak mengerikan hasil pemakaian fake braces dari ‘doktor’ gigi yang tidak diiktiraf. 

(Gambar) Kesan Buruk Memakai Fake Braces Yang Agak Ngeri

Bayangkan si ‘doktor’ palsu ini memasang fake braces tersebut dengan alat yang tidak diketahui kebersihannya (tidak di steril) dan tidak pula berpengalaman dalam mengendalikan pesakit gigi. Sedangkan doktor gigi bertauliah pun memerlukan pembelajaran bertahun-tahun dalam menguruskan pesakit gigi. Akibatnya, pengguna tanggunglah sendiri.

LIHAT JUGA:  (Bongkar) Kenapa Orang Melayu Susah Berjaya Dalam Perniagaan?

Lagi gambar yang menunjukkan kesan buruk pemakaian fake braces yang murah dan tidak diiktiraf:

(Gambar) Kesan Buruk Memakai Fake Braces Yang Agak Ngeri

 

(Gambar) Kesan Buruk Memakai Fake Braces Yang Agak Ngeri

 

(Gambar) Kesan Buruk Memakai Fake Braces Yang Agak Ngeri

via facebook Bahagian Kesihatan Pergigian KKM

Dan sekarang ini memang page pergigian KKM tersebut sedang memerangi doktor gigi palsu yang banyak berleluasa di facebook dan instagram yang mana menawarkan khidmat pendakap gigi palsu, proses pemutihan gigi dan lain-lain lagi yang mana kosnya jauh lebih murah dari klinik yang diiktiraf namun ianya berbahaya kerana rawatan dilakukan tanpa doktor bertauliah dan mampu mendatangkan kecederaan serius.

Jadi, jaga-jagalah. Jangan sebab nak berjimat, habis rongak gigi akhirnya.

Apa pun kita sebagai pengguna harus bijak memilih. Janganlah kerana terlalu mengejar kecantikan akhirnya diri merana. Sama-sama beringatlah..

 

(Visited 6,614 times, 5 visits today)

LIKE KAMI DI FACEBOOK