Dec 132013
 

Perkongsian artikel ini saya dapat dari facebook seorang hamba Allah bernama Muhamad Saddam. Ianya tentang hikmah memakai tudung dari segi sains dan kesihatan.

artikel hikmah bertudung dari segi sains kesihatan

Sememangnya Allah itu maha mengetahui dan maha bijaksana. Apa yang disuruhnya terlindung hikmah yang baik untuk setiap aspek kehidupan manusia. Sama-sama kita membaca artikel yang menarik tentang kelebihan berhijab dari saudara Muhamad Saddam ini:

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Teringat ana kuliah ana waktu Tahun 2 di Universiti Iskandariah, Mesir. Proffesor ana ketika waktu praktikal pernah bagi tahu pada ana betapa bahawasenya hebatnya ciptaan Allah swt. Dan sesungguhnya Allah swt itu tidak bermain-main dalam ciptaanNya. Kata Prof ketika itu, kenapa Allah swt minta hamba-hambaNya wanita khususnya utk memakai tudung? Kenapa dan kenapa?Jelasnya kerana Allah swt itu sangat mencintai hambaNya, Allah swt minta kita pakai tudung bukan saja untuk menutup aurat, bahkan ada rahsia tersembunyi. Dan mesti pelik , kenapa lelaki tak perlu pakai tudung pulak?? Ana ambil point ni dari sudut medik dulu ya.

Tengkorak ( human skull ) manusia antara lelaki dan perempuan ada 10 perbezaan ( setakat yang ana kaji ^-^ ) , dan antara perbezaan yang paling ketara adalah pada MASTOID PROCESS .. Apa itu MASTOID PROCESS? Mastoid process ni adalah struktur tulang yang menonjol keluar sedikit di bahagian belakang telinga ( cuba rasa , 0.5-1 cm dari belakang telinga ) dan untuk lelaki dan perempuan, ianya sangat beza saiznya.. Untuk lelaki saiznya besar dan mudah untuk dirasa dan untuk perempuan saiznya kecil saja.

LIHAT JUGA:  (Artikel) 13 Tips Perkahwinan Bahagia Dari Ustaz Azhar Idrus

BACA JUGA:  (Artikel) 8 Sebab Kenapa Wanita Bertudung Itu Lebih Baik…

Prof ana kata, Allah swt ini sangat sayangkan hambanya, kerana itulah disyariatkan pemakaian tudung kerana, dalam mastoid process ini ada sekurang-kurang 4 saraf yang penting antara ialah FACIAL nerve (C7). Dan apa pula fungsi facial nerve ni? Facial nerve ini berfungsi untuk muscle-muscle yang berada di muka kita, senyuman kita, gelak tawa kita, riak muka kita semuanya.

Kerana saiznya mastoid process ini kecil berbanding lelaki, pabila sejuk, nerve ini akan mudah mengecut dan akan membuatkan fungsinya tidak begitu effective dan untuk jangka masa yang panjang, ianya akan memberi kesan kepada tona muka. Kerana itulah pemakaian tudung itu kepada wanita kerana untuk melindungi wanita , untuk diri wanita itu sendiri, untuk kecantikan dia juga. Kerana itulah siapa-siapa yang menjaga auratnya, tudungnya, wanita itu tampak lebih awet muda dan berseri-seri. Senyuman lebih manis, lebih menarik , lagi indah, lebih menawan.. dan benarlah kata nabi s.a.w

” seindah hiasan adalah wanita solehah ”   

Jadi rasa-rasanya ini adalah satu kelebihan atau satu kelemahan untuk wanita? Kalau ana jadi wanita, ana pakai!  hihi..kerana ini adalah salah satu tanda Allah swt mencintai hamba-hambaNya.

 

“ afala ta’kilun “

“ afala tatafakkarun “

“tidakkah kau berfikir? “

“ dan nikmat Tuhan manakah yang kau nafikan? “

 

 

(Visited 395 times, 1 visits today)

Comments

  1. shahrina says:

    Perkongsian yang menarik. Allah Maha Besar. Setiap sesuatu ketentuan pasti ada hikmah dan musababnya.


LIKE KAMI DI FACEBOOK