Dec 152013
 

Sejak 112 tahun dahulu, buat pertama kalinya negara dari timur tengah seperti Syria, Mesir dan Palestin telah dilanda salji awal minggu ni.

Beberapa gambar lain turut dikongsi oleh pengguna sosial media Instagram dari sana.

Mesir dan Palestin antara negara timur tengah yang dilanda ribut salji pada Jumaat lalu.

Banyak berita yang tersebar menyatakan fenomena turunnya salji di Mesir adalah yang pertama sejak lebih 100 tahun, namun pakar meteorologi Mesir menyatakan ianya mungkin tidak selama itu.

Di Jurusalem atau Al-Quds Palestin, salji dikatakan turun dengan agak lebat dan melumpuhkan aktiviti seharian disana. Kali terakhir Jurusalem direkodkan dilanda ribut salji ialah pada tahun 1953.

Selain sebahagian Mesir dan Palestin, sebahagian Lubnan, Jordan dan Syria juga menghadapi situasi cuaca yang sama.

Apa yang dibimbangi ialah cuaca sejuk melampau ini jika berterusan membawa situasi meruncing dibeberapa penempatan pelarian Syria dimana setakat ini sudah pun ada kes kematian dilaporkan berikutan kurangnya keperluan dan kelengkapan bagi menghadapi cuaca tersebut.

Justeru itu usaha mendapatkan bekalan dan bantuan selimut dan baju tebal giat dijalankan dipenempatan-penempatan pelarian Syria terutamanya dikawasan yang dilanda salji.

Lagi gambar di bawah: 

 

LIHAT JUGA:  (Video) Lelaki India Rompak & Pukul Penjual Wanita Guna Besi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P/s: Ramai yang kata ini petanda kiamat hampir dekat. Eh bukankah salji dah turun 112 tahun dahulu. Maknanya kiamat dah lama dekat dengan kita. Jadi tingkatkan amalan jauhi kemungkaran. Jangan terlalu leka dengan hal duniawi. Errkk teringat pulak video bunyi dengung aneh dari langit seluruh dunia ni..

 

(Visited 108 times, 1 visits today)

LIKE KAMI DI FACEBOOK