Jan 302012
 

Siapa yang pergi sesi kuliah maghrib khas bersama Ustaz Azhar Idrus semalam (29 Januari 2012) di masjid Shah Alam memang beruntung dapat tambah ilmu dan keberkatan dari Allah.

 

26 soalan ustaz azhar idrus masjid shah alam 29 januari 2012

 

Ada 26 soalan dalam sesi kuliah maghrib khas bersama Ustaz Azhar Idrus iaitu:

 

1. Boleh tak orang laki pakai perhiasan perempuan?

Orang laki-laki takleh pakai perhiasan perempuan. rantai leher perempuan contohnya. “Allah melaknat lelaki pakai pakaian perempuan.” Sembahyang sah walaupun pakai emas. Sembahyang ditulis pahala, pakai yang salah (rantai emas tadi) ditulis dosa.

Pakai sebab sayang kat GF pun ada (haram):
BF: U malam-malam pakai baju apa?
GF: I malam-malam baju kelawar.
BF: I kelawar jugak.

 

 

2. Apa hukum lelaki tangkap curi gambar perempuan? 

– Kalau gambar tu haram dilihat, maka gambarnya haram. Kalau publish expose kat public lak gambar tu dan memalukan dia, maka haram. Yang terbaik, kena minta izin tuan punya badan.

 

***Perumpamaan perempuan oleh UAI:

“Orang puang ni sama macam Lamborghini. Beli Lamborghini, gi Subang, tukar buh side mirror Kancil. Org tanya, “Guaner tukar side mirror buh Kancil?” “Nak bagi nampak lawo.” Takdok berlaku. Lamborghini semua molek, luar dalam semua lawa. Tak payah tukar pape dah.

 

Orang puan macam tu gak, semua dah lawa, perfect Allah cipta.” Perempuan itu aurat, bukan semua aurat tapi kebanyakkannya aurat. Yang mana2 amik gambar puang tak pakai tudung tu, henti2kanlah.” Orang puang dia pakai baju laki pun, orang geram tengok. Tu belum pakai baju perempuan.

 

 

3. Berkat atau tak fotostat buku yang dilarang fotostat.

– Fotostat dengan kebenaran adalah lebih baik. Hukumnya dibolehkan. Cari keberkatan dengan minta izin.

 

 

4. Saya kije syarikat isteri saya. Gaji RM6000 sebulan. Tapi dia bagi RM3K je kat saya, RM3K lagi dia simpan, tak bagi penuh sebab dia takut saya kawin sorang lagi. Apa hukum?

– Jawabnya, jika kita setuju, oklah. Kalau tak setuju, kerja dengan orang lain.

 

 

5. Sorang mak nyah yang telah tukar jantina lelaki kepada perempuan telah bertaubat. Kena tukar balik ke?

– Tak wajib buat pembedahan semula
– Tanggung akibat tak dapat kahwin dan sebagainya.
– Jika mudarat maka tak wajib, jika tak mudarat hanya perlu pembedahan minor, maka perlu bedah balik.
– Sama macam tatoo, kalau satu tubuh penuh tatoo, nak buang balik bahayakan diri, maka tak wajib buang.

 

 

6. Pegang tafsir Quran masa haid

– Boleh.

 

 

7. Solat pakai pakaian dalam je, tapi pakai kain semayang di luar. Hukum?

– Kalo masa solat, nampak warna kulit belah dalam, tak sah. Kain nipis, tak sah semayang. Yang sah, nampak bayang hitam sebelah dalam. Pakai dua lapis adalah terbaik. Laki camana lak? Sama je. Nampak bayang makruh, nampak warna kulit (aurat kat dalam), batal.

 

 

8. Jika solat 5 waktu tidak cukup? Benarkah solat sunat tidak diterima?

Ada tiga pendapat:
– Selama mana tak cukup fardhu, maka tak diterima sebarang sunat.
– Hendaklah kita tunaikan solat-solat fardhu biar cukup, dan sedikitkan sunat. Biar 5 fardhu jangan kurang.
– Diterima, sebab kita dah sembahyang.
Yang masyhur, tetap haram dan tidak diterima Allah solat sunatnya, jika tak cukupkan hutang solat fardhu 5 waktu.

 

 

9. Apa hukum tak bayar tol?

– Apa tujuan buat tol? Kalau buat tol untuk memeras rakyat, takyah bayar. Kalau tujuan untuk membiayai jalanraya, jadi wajib bayar melainkan keadaan darurat. Tol yang ada skang, untuk maslahat org awam takleh nak beza, maka balik kepada hukum asal yakni kena bayar.

 

 

10. Jika isteri kuar tanpa izin, malaikat akan laknat sampai dia kembali semula rumah. Isteri kuar siasat suami ada skandal ke tak cari kebenaran (kemungkinan ada perempuan). Boleh ke?

– Isteri keluar rumah tanpa izin tanpa darurat memang haram. Kemungkinan takleh, dia boleh yang PASTI. Kalau ada masalah, report kat QADI kejahatan suami seperti tak bagi nafkah.

 

 

11. Saya photographer part-time. Saya upload gambar tak bertudung. Publish utk marketing je. Hukum?

– Benda yg haram, maka haram kita expose. Tidak boleh letak gambar dedah aurat. Haram magazine2 yg ada gambar2 dedah aurat.

UAI: “Dengan kamera dia boleh masuk syurga jika gambar dia bawa manusia cinta kepada Islam.”

 

 

12. Jauh nak pulangkan al-Quran tempat jauh.

– Mesti diwujudkan benda yang sama di tempat tu balik dengan harga yang sama (ganti dengan bank-in duit ke apa ke). Tak perlu pergi ke tempat jauh tu untuk pulangkan.

LIHAT JUGA:  (Artikel) 8 Sebab Kenapa Wanita Bertudung Itu Lebih Baik...

 

 

13. Suami jenis ungkit.

– Tidak baik suami suka bangkit dan ungkit. bangkit boleh, tapi ketika isteri tu lalai utk keinsafan. Suami yang benar-benar suami dia berani tukar nyawa dia kepada isteri dia.

UAI:”Rima(harimau) tangkap bini, tok imam lawan tak ngn rima? sayang bini ke syg rima, kalau syg bini, lawan rima.”

UAI: “mmg dop lawan lah. rima tolong amik..alhamdulillah. Boleh bini lain.”

UAI: “Payah nak cari yang penyayang macam saya”

 

 

14. Jamak ke rumah mentua di Ganu. Umah di Putrajaya. Boleh ke jamak?

– Kita boleh jamak bila musafir, Putrajaya – Tganu sebab bukan rumah kita. tak bermukim di situ.
– 3 hari dan kurang – musafir yg singgah. 4 hari dan ke atas – pemukim.

 

 

15. Boleh ambik air wudhu’ putus-putus? Ambik kat rumah, perabis di surau.

– Sunat selesaikan segera amik wudhu’. Nabi SAW pernah amik wudhu’ dua tempat.

 

 

16. Dapati suami org lain ada skandal dengan perempuan lain. So kena bagitau isteri dia ke tak yang dia skandal?

UAI: jangan kabor kepada lawang, kabor kepada empunya diri. Kita jumpa suami dia cakap ngan org puang. Kita takleh kabor kat bini dia. Kabor lah kat empunya diri. Tanya dia untuk tegur dan tahu perkara sebenar. Jangan rosakkan rumahtangga orang.

 

 

17. Hukum doa facebook.

– Berdoa dlm facebook; dengan niatlah jadi hukum yg berbeza-beza. Tujuan insaf, dapat pahala. Tujuan nak nunjuk-nunjun, sia-sia perbuatannya. Kongsi doa baik, dapat pahala.

 

 

18. Hukum dengar nyanyian perempuan bukan mahram

– perempuan bernyanyi tidak boleh pada ajnabi.
– suara ni ada dua hukum: suara aurat dan suara bukan aurat. Jika fitnah, haram.
– sebaiknya, perempuan jangan nyanyi di khalayak ramai meskipun lagu2 nasyid.

 

 

19. Mengata orang dalam berceramah.

– Kalau laknat, sebut nama boleh ke tak? Kalau yang Allah sudah sebut laknat itu dalam Quran. Boleh kita sebut Allah laknat. ( Spt Allah laknat org kafir )
– “Celakalah orang yg tidak solat. celakalah org yg minum arak.” – ada dalam nas
– ada nas, baru boleh kata. kalo tade nas, tak boleh kata.
– nasihat; benda yang lembut kita lembut, benda keras kena keras.
– jangan sebut nama kalau nak tegur dalam ceramah.

 

 

20. Hukum lelaki simpan rambut panjang:

– Laki boleh rambut panjang jangan sampai nampak macam puang. orang kata pompuang takleh.
– Panjang, tapi masih nampak lelaki. boleh.
– Biarlah ada janggut dan misai, bolehlah rambut panjang senang nak cam sebagai lelaki.
– Berambut panjang tidak salah.

 

 

21. Ada 2 masjid dalam 100 meter dalam 1 mukim?

– Boleh pegi mana2 masjid, tidak ada masalah.

 

 

22. Bab mandi jenazah, aurat si mati bagaimana?

– Aurat mayat sama macam aurat org yg masih hidup.
– Umumnya, aurat wajib tutup antara ayah dan anak – pusat sampai ke lutut. tak boleh pakai spender je depan anak. Anak yg masih kecik tak reti apa2 takpe, tak haram walaupun ayah dia bogel.
– Wajib kena hormat mayat. Minimakan pemandi mayat sehingga 2 orang sebaik-baiknya. Aib pada mayat jika orang lain nampak aurat si mati.

 

 

23. Amalan diterima ke tak, menuduh hamba Allah buat benda buruk?

– amalan yang tidak diterima doa, doa orang yang makan yang haram.
– kutukan kita berdosa. amalan diterima selagi mana tidak buat benda2 yang menghalang doa diterima.

 

 

24. Terlepas rakaat: Tok imam tgh tahiyyat awal, dia baru mari..dia pun duduk tahiyyat. dapat ke tak rakaat?

-Tak dapat.

 

 

25. Bersumpah takkan kawin selain teman wanita? nazar atau sumpah?

– Sumpah dikira bila kata “Demi Allah.” Contoh: “Wallah, Tallah”.
– Junjung Quran tak jadi apa, itu bukan sumpah.
– Dia boleh kahwin dengan org lain walaupun dah bersumpah atas nama Allah tapi kena bayar kafarah bersumpah, bagi makan orang miskin.
– Iktibar lagu maher zain, “barakallahulakuma” untuk ucap tahniah org kahwin. Bukan kata, “moga kekal ke anak cucu.”

 

 

26. Soalan terakhir. Bolehkah saya selalu mandi wajib walaupun tidak junub. alang-alang dah mandi, baik mandi wajib.

– Jawabnya: bid’ah. org tak suruh kenapa nak mandi wajib. Mandi-mandi ni perintah Allah, takleh nak main-main. Mandi wajib ada sebabnya tersendiri. Niat bersuci macam biasa je lah (thaharah), dapat pahala

 

 

Diharap bermanfaat untuk semua. Dan sebarkan untuk kebaikan bersama :)

(Visited 938 times, 1 visits today)

Comments

  1. Affan Ruslan says:

    Thanks bro.
    Baca pun, ada part2 yg tergelak.
    Kalau ada video ni mesti lagi syok haha

  2. amin says:

    assalam, thanks kerana berkongsi..:)

    http://memories2dream.blogspot.com/

  3. Saya rasa… kita tak boleh nak kira pendapat kita ajer… pendapat org lain patut juga di beri keutamaan. Tahniah admin atas pos yg bermanafaat.

  4. Saya ada tengok dokumentari mengenai hal nie … saya sokong pendapat awak dan harap isu nie mendapat perhatian lebih ramai pembaca .. terima kasih

  5. shafeeca says:

    mohon share ye di fb ana Sha Ramson Abdullah.
    syukran lillah :)


LIKE KAMI DI FACEBOOK